Zespół Szkół nr 19

Dla gimnazjalistów
Kalendarz szkolny

Aktualności

Warsztaty przyrodnicze w Parku Krajobrazowym „Chełmy”

Dnia 8.09.2014 uczniowie klas drugich (rozszerzenie biologiczne i klasy 1b pojechali na dwudniową wycieczkę szkolną do Centrum Edukacji Ekologicznej i Krajoznawstwa "Salamandra" w Myśliborzu. Obiekt ten jest położony w Sudetach Zachodnich, dzięki czemu w lasach blisko ośrodka można spotkać wiele zwierząt. Przy Centrum funkcjonuje więc schronisko rehabilitacyjne dla zwierząt.
"Salamandra" oferuje dużo programów edukacyjnych w tym zajęcia w laboratorium ekologicznym, gdzie nasza grupa badała gleby oraz zamieszkałe w niej zwierzęta. Następne zajęcia odbyły się w laboratorium chemii środowiska. Tam metodą Krauza i chromatografii bibułowej oddzieliliśmy ksantofil , karoten i chlorofil z liści bukszpanu. Kontynuując zadanie poszliśmy wyławiać bezkręgowce z pobliskiego potoku i na podstawie ich występowania obliczyliśmy klasę  czystości wody.
Następnego dnia wyruszyliśmy na zajęcia w plenerze m.in. do wąwozu Lipa gdzie obserwowaliśmy salamandry plamiste, rzadkie płazy ogoniaste  i rozpoznawaliśmy gatunki drzew na podstawie liści oraz obliczaliśmy ich wiek. Zwiedziliśmy także muzeum zwierząt żyjących w tych okolicach.
Po wyczerpującym dniu pełnym wędrówek po lasach i górach wróciliśmy do Wrocławia.

Fotorelacja

Wycieczka przyrodnicza do Parku Krajobrazowego Góry Sowie

We wtorek 10 czerwca 2014r. uczniowie naszego liceum pojechali na wycieczkę  w Góry Sowie. W planie było zwiedzanie Sztolni Walimskich ,oraz oczywiście zdobycie szczytu Wielkiej Sowy. Pogoda w tym dniu dopisywała, może nawet za bardzo, jazda autokarem w temperaturze, która panowała na zewnątrz była bardzo męcząca, ale opłacało się, bo około 10:00 byliśmy na miejscu. Szybka organizacja, zakup biletów i przewodniczka zaprowadziła nas do środka. Sztolnie Walimskie to niedokończone niemieckie prace budowlane pod wspólnym kryptonimem "Riese"(Olbrzym). Pozostałością tych prac jest szereg podziemnych kompleksów i budowli naziemnych do dziś owianych mgłą tajemnicy co do ich przeznaczenia. Wejście do środka zdecydowanie nas ochłodziło, bo w przeciwieństwie do wysokiej temperatury na zewnątrz ,tam było naprawdę ZIMNO. Inscenizacje audiowizualne w ciemnych korytarzach sztolni były niesamowite , szczególnie wśród dziewcząt wzbudzały czasem strach. Po zwiedzaniu wyszliśmy na świeże powietrze, znowu gorąco ,chwilę odpoczynku, siedzenia i znowu do autokaru. Około godziny 12:00 znaleźliśmy się już pod szczytem Wielkiej Sowy(1015m npm) i zaczęliśmy "wspinaczkę". Wszyscy podzielili się na grupy, chłopaki przewodzili i w mgnieniu oka znaleźli się na szczycie ,a reszta grupa była raczej "grupą pościgową". Najlepiej sobie radzili bazujący nauczyciele czyli p.Kuszewska , p.Jaszczak, p.Jęsiak oraz p.Żabierek ,znakomicie szachowali swoimi siłami. Droga na szczyt trwała trochę ponad godzinę ,przy takim słońcu nie obeszło się bez przerw na uzupełnienie płynów ,to było niezbędne. W końcu znaleźliśmy się na górze i pierwszym celem oczywiście było znalezienie dobrego miejsca na spoczynek, najlepiej w cieniu. Na szczycie spędziliśmy około 30 minut ,kto chciał mógł zwiedzić  wieżę  widokową ,a co najważniejsze mogliśmy się zregenerować. Schodziliśmy  ze szczytu innym szlakiem, lżejszym i dużo przyjemniejszym. Powrót z góry był dużo spokojniejszy nie wymagał wiele siły i tak wielu przystanków ,temperatura trochę opadła a uczniowie nawiązywali świetny kontakt z nauczycielami. Po godzinie znów byliśmy w autobusie gotowi do powrotu do Wrocławia. W drodze powrotnej widać było zmęczenie ,większość uczestników spała lub starała się całkowicie odpocząć. O godzinie 17:00 byliśmy we Wrocławiu. Nikt nie żałował tego ,że zdecydował się pojechać na taką wycieczkę ,wszyscy byli z niej bardzo zadowoleni, a dzięki takim wyjazdom nauczyciele poznają lepszą stronę uczniów, a uczniowie lepszą stronę nauczycieli. Radę pedagogiczną prosimy o częstsze organizowanie takich wyjazdów, a uczniów zachęcamy  do brania w nich udziału.

Fotorelacja z wycieczki

Bliskie spotkanie z płazami i gadami

14 listopada 2013 r.na lekcji biologii mieliśmy spotkanie z absolwentką naszej szkoły, panią Justyną  Zawadzką, która zaprezentowała nam część swojej domowej hodowli terrarystycznej. Udzieliła nam fachowych rad dotyczących hodowania egzotycznych gatunków zwierząt. Mieliśmy również możliwość bliskiego kontaktu z gekonem orzęsionym, agamą brodatą. Pozostałe okazy oglądaliśmy w pojemnikach, w których się znajdowały. Były to np. żaby pomidorowe, traszki, rzekotki, kumaki i aksolotle Spotkanie było bardzo ciekawe. Wynieśliśmy z niego wiele informacji; było też fajnym urozmaiceniem lekcji. Mamy nadzieję, że w przyszłości odbędą się jeszcze raz podobne zajęcia.

Karolina Bartodziej klasa IIId

Fotorelacja

Zaproszenie na wykłady "Biochemiczne podstawy zdrowia"

Wydział Biotechnologii Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na cykl wykładów pt."Biochemiczne podstawy zdrowia".

Wykłady odbywają się raz w miesiącu (sobota).

Zapraszamy

opis dokumentutypdata

Terminarz cz1.

jpg13-11-2013[ Pobierz ]
974 kB

Terminarz cz2.

658 kB
Warsztaty: Nietoperze Polski

8 listopada 2013 r. uczestniczyliśmy w  warsztatach na temat: „Nietoperze Polski- biologia, ekologia, wykorzystywanie kryjówek”. Prowadzili je: mgr Justyna Zawadzka z Uniwersytetu Przyrodniczego i inż. Ryszard Koziński z Uniwersytetu Wrocławskiego. Najpierw w auli odbył się wykład, który miał na celu przekazanie nam informacji o klasyfikacji nietoperzy , gatunkach żyjących w Polsce, środowisku życia, bazie pokarmowej  oraz obaleniu mitów o tych dziwnych ssakach .  Wykład przedstawiony był w formie prezentacji multimedialnej na której umieszczone były zdjęcia i rysunki , a prowadzący , tłumaczyli i przedstawiali każde z nich . Posługiwali się oni materiałami z różnych źródeł, w tym własnymi zdjęciami które zrobili podczas badań nietoperzy . Zaprezentowano również detektory- bardzo czułe urządzenia, dzięki którym można usłyszeć ultradźwięki  wysyłane przez nietoperze, a niesłyszalne dla ludzkiego ucha. Po skończonej prezentacji, zaopatrzeni w drabinę, wyruszyliśmy do Parku Szczytnickiego w celu zobaczenia nietoperzy na własne oczy. Szukaliśmy ich w specjalnych budkach , które znajdowały się na drzewach. Po wielu nieudanych próbach, w ostatniej budce znaleźliśmy dwa małe nietoperze- borowce. Mogliśmy zobaczyć je z bliska, zrobić zdjęcia usłyszeć wydawane piski(odgłosy socjalne). Widzieliśmy też ile pasożytów znajduje się na ich futerku. Nietoperze zostały umieszczone z powrotem w budce, a prowadzący zajęcia przestrzegli nas, żebyśmy nie próbowali sami wyciągać nietoperzy z budek, gdyż jest to niebezpieczne- nietoperze gryzą, a część z nich może być zarażona wścieklizną, a przede wszystkim karalne, gdyż wszystkie nietoperze w Polsce podlegają ścisłej ochronie gatunkowej. Warsztaty dostarczyły nam wielu ciekawych informacji, a największą atrakcją było pokazanie nietoperza na żywo .

Fotogaleria

Aurelia Piskorska 1b

Sejmik Ekologiczny Szkolnych Kół LOP

Dnia 25 października 2013 r. czwórka uczniów razem z panią prof.  Jolantą Jaszczak pojechała do Milicza na coroczny Sejmik Ekologiczny szkolnych kół Ligi Ochrony Przyrody. Gdy dojechaliśmy na miejsce, a na sali czekała nas miła niespodzianka w postaci poczęstunku .
 Uroczystość rozpoczęła się przemówieniem  prezesa zarządu okręgowego Ligi Ochrony Przyrody pana Jerzego Ślusarczyka. Wszyscy zostali gorąco przywitani , a potem nastąpiło ogłoszenie wyników konkursów. Organizatorzy podzielili je na cztery kategorie : szkoły podstawowe- dzieci młodsze i starsze, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne.
 Nagrody przyznawano  uczniom  ze wszystkich szkół na Dolnym Śląsku . Uczniowie z naszego liceum także osiągnęli sukcesy , a mianowicie: wyróżnienie w konkursie plastycznym pod tytułem „Lekarze Lasu"  otrzymały Dorota Malinowska (kl. 2B) i Roksana Fortuniak (kl. 1B), a zwycięzcą konkursu  okazała się Edyta Dubaniowska (kl. 2B). W konkursie fotograficznym na temat „Portret drzewa w porach roku" wyróżnienie  otrzymał Mateusz Chodorski (kl.1B) .Nasza szkoła otrzymała również wyróżnienie w konkursie na; „Najlepiej pracujące szkolne koło LOP”. Nagrodami były dyplomy i piękne albumy przyrodnicze.
Po zakończeniu tej części sejmiku oglądaliśmy film pt. „Lasy Dolnego Śląska".
 Następnie pojechaliśmy autokarami pod Ptasią Wieżę, z której szczytu można było podziwiać wspaniały krajobraz  stawów Milickich .
 Po pewnym czasie znów wsiedliśmy do autokarów i pojechaliśmy na ścieżkę przyrodniczą w Stawnie, gdzie podziwialiśmy liczne okazy ptactwa wodnego(gęsi, czapli, mew) oraz taplające się w płytkiej wodzie karpie, szczupaki, okonie i mnóstwo małych rybek. Stawy są na zimę opróżniane z wody, a ryby są przenoszone do tzw. zimowisk(głębokich, małych stawków)
 Potem leśnicy ufundowali nam obiad w terenie. Po podziękowaniu  wszystkim organizatorom Sejmiku a więc nadleśnictwu Milicz, wróciliśmy do Wrocławia.

Roksana Fortuniak i Mateusz Chodorski (kl. 1B)

POLE TO POLE CAMPAIGN- DWA BIEGUNY, CAŁY ŚWIAT

Kampania 2013/2014 POLE TO POLE CAMPAIGN- DWA BIEGUNY, CAŁY ŚWIAT

Wrocławskie ZOO  przyłączyło się już do kolejnej kampanii, której głównym organizatorem jest EAZA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Ogrodów Zoologicznych i Akwariów. Przez nadchodzące dwa lata ZOO zajmie się edukacją ekologiczną o obszarach polarnych: Arktyce i Antarktydzie oraz o problemach klimatycznych i zwierzętach związanych z tymi ekosystemami.

Odwiedź serwis poświęcony tej kampanii: http://www.poletopolecampaign.org/

Konkurs Alarm dla nosorożców

14 października 2013 r.dwoje przedstawicieli naszej szkoły: Martyna Pochodyła i Dominik Ondycz z klasy IIb brało udział w konkursie „Alarm dla nosorożców” w ramach Kampanii organizowanej przez Wrocławski Ogród Zoologiczny. Niestety nie zdobyli żadnego z pierwszych miejsc, ale za to mogą się pochwalić ogromną wiedzą o nosorożcach i piątką z biologii J

[ Cookies - info ]Oprogramowanie CMS: DragoN-NogarD © ( www: http://nogard.pl )